AcidLog je experiment. Nadesignuj a naprogramuj si ho podľa vlastných predstáv. viac »

Môj odhad: čechov je približne dvakrát viac ako slovákov.
Môj predpoklad: ak je čechov dvakrát viac, aj webstránok venujúcich sa jednej téme bude dvakrát viac.
Kontrolná téma: hry na hrdinov (pen&paper roleplaying games – P'n'P RPG).

Niekoľko čísiel:
V Čechách vyšlo (pokiaľ ja viem) šesť hier na hrdinov v češtine.
Pôvodné české: Dračí Doupě, Dračí Doupě Plus, Hrdinové Fantasy, Stín Meče.
Preklady: Yrrhedesovo Oko.
Neviem či pôvodné alebo preklad: Pán Prstenu.

Na Slovensku vyšlo nula hier na hrdinov v slovenčine.

Na scéne free RPG je to podobné. Podľa autora diskusie „Stolní RPG zdarma“ na hofyland.cz sa v Čechách kutí 12 projektov (preklady aj pôvodné systémy), na Slovensku 2 pôvodné systémy.

Česky:
Ve stopách Stínů
Fallout PnP
Genesis Excogitatus
UNO
Window
Fate of Heroes
Domus Dracorum
StarWars (neoficiální)
AnyWorlds
Překlad GURPS
Legendy Armandie
ADnD

Slovensky:
Albion: Temný vek
TAIN

Možnosť 1: Ako vidno, českí bratia neovládajú matematiku, lebo ich projektov nie je dvakrát viac ako slovenských, ale niekoľkokrát viac.

Možnosť 2: Slováci sú ľahostají alebo leniví.

Možnosť 3: Neviem hľadať a očierňujem slovákov neprávom

Myslim si že je to ľahostajnosťou slovákov, lebo pomer 2:1 sa nezachováva ani čo sa fanstránok týka, a to nehovorím o ostatných oblastiach (webdesign, zbierky na Tatry a Indonéziu,…..). Podľa mňa je to veľmi smutné.

Čo vy na to, slováci???

Komentáre

Otocim to smerem ke kniham obecne.

Tohle se probiralo na jednom sci-fi conu. Byla diskuse s nakladateli na tema – proc je v cechach sci-fi literatura tak draha. A proc neni rozdil mezi paperbackem a pevnou vazbou. Atd.

Nakladatele tvrdili, ze problem je ve velikosti trhu – vydavani takto specializovanych knih pro 10milionovy narod je na pokraji ztratovosti. Ta ctenarska obec je proste prilis mala a naklady na jednu prodanou knihu jsou hodne vysoke. Nektery (Egon Cerny) tvrdili ze sci-fi dotuji z mainsteamovych knizek.

Slovensko je uz evidentne pod kritickou hranici a vydavani knih je tedy prodelecne. I kupni sila na jednoho obcana je o neco malo mensi a knihy jsou svoho druhu luxusni zbozi. Nakladatele s etedy soustredi na uplny mainstream, kde se alespon neco proda. Navic skoro kazdy na slovensku umi cist cesky, cimz podporuje vydavani knih v cestine. Kdo cesky neumi, tak vetsinou umi madarsky nebo neumi cist vubec :o).

Zaver – domnivam se ze duvody jsou ciste ekonomicke. Nejste proste dostatecne zajimavym trhem pro takto specializovane odvetvi. Ten samy pripad je v cestine s odbornou pocitacovou literaturou. Myslim tim skutecne odbornou – ne ruzne navody na makra v office a knihy o programovani pro zacatecniky. Cokoliv noveho si clovek proste musi precist v anglictine nebo nemcine. Jinak je rok, dva za svetem.

 

mho: myslis ze je to len o peniazoch? Ja som spominal free rpg, na to potrebujes iba cas. K tomu vydavaniu knih: myslis, ze keby niekto vydal knihu v slovencine, ktore nevysla v cestine a je velmi dobra, ze by sa v Cechach nepredavala? Ak si to myslis, preco?

 

mho: velmi pekne napisane. Ak sa u nas aj vyda nova kniha v slovenskom jazyku, tak je to s najvacsou pravdepodobnostou lahko predajny tovar (kucharske knihy best-sellery atd..).

 

crowen: mas pravdu – ty free RPG jsem uplne vynechal. Ja myslim ze tam hraje vyznam fakt, ze to existuje v cestine. Domnivam se ze tim padem klesa potreba delat to ciste slovenske. Ale nevim, v RPG se moc nevyznam a draci doupe jsem paril jen cesky :o)

K druhe otazce: myslim ze by se tato kniha prodavala hure nez kdyby tomu bylo naopak. Tedy dobra kniha v cestine na slovensku. Tedy kazdy nakladatel racionalne zvoli tento postup.

Duvody: Znalost slovenstiny v cechah je po tech X letech odlouceni nizsi nez naopak. Mlada generace slovensky vubec neumi. Kdyz se snazi tak rozumi smyslu.

Pro mne osobne je kniha ve slovenstine vpodstate ekvivalentni cestine a vetsinou si zpetne nedokazu uvedomit v jakem jazyce jsem to cetl. Ale vim, ze spousta lidi kolem mne ma se ctenim slovenskeho textu problem.

 

Čo vy na to, slováci???

Serieme na to a je nám to jedno.

Inak plne súhlasím s Mho. Je to presne tak ako to popísal. Svojho času napríklad, keď sa ešte slovenskí vydavatelia snažili pubilkovať sci-fi, veľmi často vydali knihu v češtine. Proste aj keď tú knihu vydali slováci, väčšie tržby im urobili česi (ktorí, aj napriek Mho-vmu veľmi benevolentnému názoru na slovenčinu, by si slovenskú knihu nekúpili).

 

Hmm podla reakcii vidim ze clanok som nenapisal tak ako som to myslel. Islo mi o to, ze slovaci na vsetko seru, su lahostajni, je im vsetko jedno, ako priklad som uviedol rpg, ale je to tak vo vsetkom. Zoberte si napr. webdesign, kolko je slovenskych webov, ktore sa tomu venuju na takej urovni ako pixy a jeho weby, sova v siti, jak psat web,….. Pozrite si sumy, ake sa vyzbierali v Cechach na juznu Aziu a porovnajte to s tymi drobnymi co sa vyzbieralo na Slovensku, pozrite si informacne stranky o Vysokych Tatrach (slovenske ani nehladajte…). Proste slovakom je vsetko jedno a zaujimalo by ma preco…

 

crowen: Zaujimalo by ma ake informacie este naviac potrebujes. Co sa tyka tatier, cez google som toho nasiel neurekom, pripadne staci pohladat na online strankach nasich dennikov (sme, pravda atd..). Vysky prispevkov neviem posudit, kedze tych zbierok bolo hned niekolko (napr. prispel som do dvoch, cez eurotel a priamo na ucet mesta Vysoke Tatry).

Co sa tyka katastrofy v azii, to uz je horsie. Osobne z mojho pohladu mam pocit, ze nebol vytvoreny dostatocny tlak na ludi cez media. Napr. silne medializovana zbierka prostrednictvom siete Orange sa ma netyka a o ziadnej inej neviem :(

Len tak mimochodom som zachytil v mediach spravu, ze obe katastrofy vyrazne poznacili kazdorocny koncorocny prijem mimovladnych organizacii (akcie ako ‚Hodina detom‘, ‚Usmev ako dar‘ a pod.), takze to s tymi „katastrofickymi“ zbierkami asi nebude az take zle. Ludia proste nemaju tolko penazi, aby utiahli 2 neocakavane katastrofy + zbierky na deti + darceky od jeziska a pod…

 

„Znalost slovenstiny v cechah je po tech X letech odlouceni nizsi nez naopak. "

prilezitostou pre znalost cestiny u slovakov je mozno dlhodobo vacsia ponuka filmov v cestine (aspon v spolocnej socialistickej minulosti)… ako sa pamatam slovenske deti neraz prednasali vo svojich hrach koreniste repliky z cesky dabovanych filmov… pochybujem, ze ceske to robili nieco podobne co len ojedinele… zda sa mi navyse, ze spisovne hovori znacne mensia cast obyvatelstva ako v cechach… vychodoslovenske narecia + rusnacke, su od spisovneho jazyka kriticky odlisne (nie ako moravske narecia) a madarska mensina je tu dost velka… na druhej strane v cechach je teraz slovakov o mnoho viac nez cechov na slovensku; pocul som nazor, ze praha je poctom slovakov na tretom mieste, "tretim slovenskym mestom“…

 

K te dobrocinosti – je na slovensku neco jako DSM? Tedy darcovskou SMS. Osobne totiz pricitam tu extremni vlnu zajmu o [c|ts]unami trem vecem:

  • Mediim, ktera tuto katastrofu velmi intenzivne sleduji.
  • Urcite spoluucasti. Neni to anonymni katastrofa. Jsou tam i nasi spoluobcane a dokonce malem zemrel Karel Gott!!!!! Ted trochu bagatelizuji, ale skutecne si myslim ze tohle hralo hodne velkou roli. Je to obrovska tragedie nejen pro postizene zeme, ale i pro Evropu. Nelze rict, ze se nas to netyka.
  • Jednoduchosti darovani penez. Kdykoliv, kdekoliv. Neboli mne to. Ty penize nevidim, proste se pak odectou z uctu. Navic SMS je v cechach uzasne popularni.

Pozn: zkratka DSM mi hrozne vadi. Prijde vam taky tak nelogicka?

 

mho: DSM mame. Konecne podobnu akciu rozbehol aj Eurotel. K tej skratke, no asi logickejsie by veru bolo DSMS…

 
Dmagician 17 Jan, 13:11

Crowen… akoze taketo temy skutocne milujem… musi sa vsetko tocit iba okolo sci-fi a fantasy pretoze je to tvoj oblubeny zaner? Celu tvoju argumentaciu postavis na takejto kravine. Nedavno sa trbars dozvedel ze existuje tento portal www.hockeyare­na.net? .. projekt maju pod palcom slovaci a podla internych informacii je velmi uspesny.. kedze sa na hre bavia nielen cesi ale aj zahranicni navstevnici z celeho sveta. Sice ja „manazery“ a online hry nemusim a uz ma prestala bavit aj draci dupa.. ale ini tusim mozu. Myslim ze takych prikladov bude urcite viac… len nie su proste v nasom okruhu zaujmov..

 

Dmagician, neviem co si taky podrazdeny. Ja som len poukazal na to, ze slovaci su lahostajni, ako priklad mi posluzili hry na hrdinov. Kludne som to mohol postavit na weboch o webdesigne, o horach, o akomkolvek sporte, aktivite a zabave. Ja som si vybrar rpg lebo do toho sa najviac vyznam, neviem co je na tom zle…

 
Dmagician 17 Jan, 18:02

Nie nie, ja nie som podrazdeny. Co je na tom zle? Ze je to trochu demagogicke.

 

Mne to demagogicke nepripada. Skusme nejaku inu temu: transhumanizmus. Daj si to hladat na slovenskych strankach. Google najde nieco vyse 50 odkazov. Skus dat hladat transhumanismus na ceskych strankach. Okolo 3000 odkazov. Hmmm aspon vidno ako sa Slovaci zaujimaju o buducnost….

 
Dmagician 19 Jan, 9:24

Fajn, takze ked napisem do google „alkohol“ site:.sk a da mi tam 27 tisic stranok a na ceskych najde 350,000 tisic stranok tak cesi sa viac zaujimaju o alkohol? ;-) A ked je slovo „kokot“ 60,700 krat zaindexovane na ceskych strakach a 889 krat zaindexovane na slovenskych strankach.. ze slovaci menej nadavaju? Asi si na podlozenie svojich teorii vybral nefungujucu metodu.

 

Googlefight Česi VS Slováci dopadol veľmi zaujímavo…

 

Souhas s Dmagicianem. Takhle se skutecne neda posuzovat lhostejnost nebo nelhostejnost. Ne ze bych znal nejakou spolehlivejsi metodu, ale tohle je blbost.

Navic i kdyby platilo, ze slovaci jsou lhostejni, tak se to obas hodi. Jeden muj slovensky znamy zastava nazor, ze jen diky slovenske lhostejnosti k politickym otazkam prosly klicove ekonomicke reformy. Tim padem buou mit ze par desitek let podstatne mene problemu nez agilni cesi.

 

No podla mna to bude zivotnou urovnou na slovensku.
Jednak nas je menej ako cechov, a mame mensie platy o niekolko tisic (co sa mna zatial netyka) :)

a tiez to, ze slovensky internet sa zacal rozvijat neskorise ako cesky. ked si vezmes ze tam mali dsl o 2 roky (neviem presne kolko) dlhsie. tak stihli pokryt cele cechy pokial sa slovaci zobudili s modemov.
a preto aj na slovensku sa malo kto venuje internetovym veciam, je menej slovenskych stranok (a nadavok na nich :D)

tym pada aj slovensky webdesign (ciastocne)

 
Dmagician 25 Jan, 17:04

Ale ak mas na mysli uroven domeny .sk tak s tym suhlasim. Co sa tyka webdesignu (alebo skor celkovo tvorby webov (programovanie, sluzby)) tak je to podla mna na dobrej urovni. Nasi ludze še uplatnja de-kade..

 

DMAGICIAN: Akurát je možno škoda, že tá skutočná špička zdrhla do Prahy. Ehm, ehm… Nesmrdí tu náhodou niečo?

 

fczbkk: my inteligentni ludia chodime na zachod ;-) na rozdiel od ludi co prirastli ku stolicke :-)

 
Dmagician 26 Jan, 8:43

crowin, tak to je očiň plochý svetonázor… ;-) Je to ako s mohamedom a horou. Pre niekoho je zachod ta hora.. pre nikoho je zachod ako ten mohamed.. len nech pekne pride.

 
dmagician 26 Jan, 8:44

nikoho=niekoho.

 

Dmagician: nj, slovaci maju dobrych webdesignerov, resp. coderov. Bohuzial sa vacsina odstahuje pracovat do inych krajin.


Nakoniec boli by hlupy keby tu ostali.. ze fczbkk

 
Dmagician 26 Jan, 21:48

Ja som nikdy nemal dobre vivinuty pud sebazachovy a preto este stale zijem v Nitre. Respektive teraz v jednej dedinke blizko Nr.

 
Alfons 12 Feb, 13:12

Dnešní mladí lidé mlátí starším o hlavu že se sebou nechali za komoušů orat a nezabránili devastaci hospodářství atd. Byla totalita. Šlo o místa a někdy o hubu. Dnes je demokracie a teď mají možnost mladí nám starým blbcům ukázat jak se TO dělá. Podmínky mají ideální, nikdo je nepronásleduje, ale jejich aktivita jaksi není vidět. V mediích je ring volný. Kde jste bojovná mládeži? Děláte si svoji budoucnost i budoucnost svých potomků. Předveďte co umíte, kromě odsuzování starší generace, což je jediné co vám jde a na co stačíte.

 

Pridaj komentár

Komentáre môžu pridávať iba prihlásení užívatelia.